- مدت زمان: 8 ساعت
دپارتمان آی تی فوتبال :
دوره جامع مدیریت فوتبال باتوجه به نیاز مبرم ساختار فوتبال ایران به مدیریت حرفهای در فوتبال، برنامه ریزی شده است. بسیاری از چالشها و مشکلات موجود در فوتبال ایران درکنار وجود ساختاری تقریبا آماتور در فوتبال ایران، ناشی از عدم آشنایی مدیران و مربیان فعال با مفاهیم نوین در صنعت فوتبال است. بنابراین اگاهی بخشی و ارتقاء دانش مدیران و مربیان در حوزه مدیریت فوتبال جزء ضروریات و نیاز حال حاضر فوتبال ایران است. از این رو نخستین دوره جامع مدیریت فوتبال در ۴ بخش زیر برنامه ریزی شد.
همین حالا ثبت نام کنید
همین حالا ثبت نام کنید
۱- مدیر ورزشی: مدیر ورزشی یا (sport director)
یکی از پستهای کلیدی در فوتبال روز دنیا به شمار میرود که بخش زیادی از وظایف فنی در درون باشگاه را برعهده دارد. درواقع پستهای مدیر ورزشی و مدیر اجرایی دو
بال اصلی مدیرعامل در هر باشگاه فوتبال به شم ارر می روند و اکثر باشگاههای مطرح دنیا نظیر پاریسنت ژرمن ) لئوناردو(، آ ث میلان ) پائولو مالدینی(، بارن مونیخ ) حمید صالح حمیدزیچ( و …. تصمیات فنی و داخل زمین را به مدیر ورزشی سپردهاند. همچنین در بسیاری از باشگاهها، مسئولیت فرایند نقل و انتقال بازیکنان نیز کاملا در اختبارات مدیر ورزشی قرار دارد. بنابراین شناخت پست مدیر ورزشی، شایستگیها و صلاحیتهای احراز پست، مسئولیتها و جایگاه آن در ساختار سازمانی باشگاهها میتواند برای سرعت و دقت در تصمیمات و کاهش بروکراسی سازمانی بسیار حیاتی باشد.
۲- ساختارسازی باشگاه فوتبال:
در هر سازمانی مدیران چهار وظیفه اصلی یعنی برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و درنهایت نظارت را برعهده دارند. در این بین وجود ساختار مناسب برای رسیدن به اهداف تعیین شده و تعیین مسیر درست نظارت و ارزیابی بسیار مهم است. از سوی دیگر حرفهای شدن ساختار سازمانی باشگاه فوتبال و گنجاندن پستهای ویژه باشگاه فوتبال میتواند در تقسیم وظایف و جلوگیری از ابهام در نقش ها و وظایف کمک کننده باشد. با بررسی ساختار باشگاههای فوتبال در ایران می توان پی برد که اغلب آنها از ساختارهای سنتی استفاده می کنند و همسو با تغییرات جهانی نتوانستهاند خود را وفق دهند. بنابراین آگاهی از نحوه ساختارسازی باشگاههای فوتبال برای مدیران فعال و کسانی که علاقهمند به حضور در این عرصه هستند، ضروری به نظر میرسد.
۳- جذب، پرورش و ترانسفر بازیکنان:
باشگاههای فوتبال به عنوان بنگاههای اقتصادی صنعت فوتبال به دنبال درآمد بیشتر و کاهش هزینهها هستند. از سوی دیگر موفقیت مالی باشگاهها به موفقیت ورزشی آنها بستگی دارد. بنابراین همه باشگاهها به دنبال در اختیار داشتن بازیکنان با کیفیت هستند. باشگاهها برای جذب بازیکن دو راه پیش رو دا رند.
۱- حضور در بازار نقل و انتقالات و
۲- سرمایه گذاری در آکادمی باشگاه. باتوجه به اینکه راه اول بسیار هزینهبر است و همچنین بازیکن جذب شده از این راه ممکن است با فلسفه باشگاه هماهنگ نباشد، سرمایه گذاری در آکادمی باشگاه نقش پررن گتری را به خود اختصاص دهد. حال باشگاهها برای اینکه بتوانند بهترین بازیکنان را برای باشگاه پرورش دهند و همچنین بتوانند از فروش آنها درآمد کسب کنند، نیاز دارند تا با فرایند جذب استعداد، نحوه پرورش آن و درنهایت چگونگی ورود به بازار و فروش آن آشنا شوند که این کارگاه سعی دارد با نگاه از ۳ زاویه فنی، مدیریتی و حقوقی به این مسئله بپردازد.
۴ – مدیر مربی (manager) :
در فوتبال دنیا مربیان موفقی زیادی مثل گواردیولا، زیدان، کلوپ و …. وجود دارند. نکته مشترک در بین مربیان موفق این است که علاوه بر داشتن مهارت فنی زیاد، به خوبی توانستهاند ابعاد دیگر خود یعنی روانشناسی، رهبری و ارتباطات را توسعه دهند. بدون شک هیچ سرمربی تنها با داشتن مهارت فنی نمیتواند موفقیت زیادی را کسب کند. در ایران نیز نمونههای زیادی از مربیان را میتوان برشمرد که علی رغم برخورداری از مهارت فنی عالی، موفقیتی کسب نکردهاند که بخشی از آن به دلیل این است که آنها صرفا بر روی مهارت فنی خود کار کردهاند و در عمل به جای اینکه به منیجر (manager) تبدیل شوند، خود را به عنوان سرمربی توسعهاند. از سوی دیگر دورههای مربیگری در ایران نیز بیشتر توجه خود را معطوف به مهارت فنی کرده است و از دیگر مهارتها غافل مانده است. از این رو برگزاری دوره مدیر مربی و آشنایی مربیان علاقهمند میتواند درصد سرمربیان موفق را افزایش دهد.