مربی – کارلو آنچلوتی

دپارتمان تحقیق آی تی فوتبال (مشاهیر فوتبال) :

آی تی فوتبال ، بخش تحقیق و توسعه فوتبال ، بررسی آثار مشاهیر و بزرگان دنیای فوتبال

نام :

کارلو آنچلوتی

تولد :

۱۰ ژوئن ۱۹۵۹ میلادی

شهرت :

مربی و بازیکن فوتبال

تاریخچه زندگی :

آنچلوتی به عنوان یکی از برترین و موفق‌ترین سرمربیان تمامی ادوار فوتبال به شمار می‌رود.

آنچلوتی با چهار عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، موفق‌ترین سرمربی تاریخ این مسابقات محسوب می‌شود. او دو بار با میلان و دو بار با رئال مادرید موفق به کسب این جام شده است. وی در سال ۲۰۱۴ توانست رئال مادرید را پس از انتظاری ۱۲ ساله، به دهمین قهرمانی اروپای خود برساند.

وی همچنین اولین و تنها سرمربی در تاریخ است که قهرمانی هر ۵ لیگ معتبر اروپا را در کارنامه خود دارد. او در مقام سرمربی با چلسی قهرمان لیگ جزیره انگلستان، با بایرن مونیخ قهرمان بوندس‌لیگا، با آث میلان قهرمان سری‌آ، و با پاری‌سن‌ژرمن قهرمان لیگ فرانسه، و با رئال مادرید قهرمان لالیگا شده‌است.

فوتبال را در ۱۷ سالگی در تیم پارما آغاز کرد. در سال ۱۹۷۹ به آ.اس. رم پیوست و با این تیم یک بار قهرمان لیگ و چهار بار قهرمان جام حذفی ایتالیا شد و در آنجا بود که تبدیل به یک بازیکن ثابت شده و ملی‌پوش شد. بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ به عنوان کاپیتان، تیمش را در میدان رهبری می‌کرد. بلافاصله پس از آن، از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ برای میلان بازی کرد. او متعلق به تیم اسطوره‌های میلان است که در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا را کسب کردند.

آنچلوتی در فصل ۱۴–۲۰۱۳ رئال مادرید را قهرمان سوپر کاپ اسپانیا، کوپا‌دل‌ری، و لیگ قهرمانان اروپا کرد. وی در فصل ۱۵–۲۰۱۴ علی‌رغم نایب قهرمانی رئال مادرید در لالیگا، از این باشگاه اخراج شد. سپس بعد از مدتی با باشگاه بایرن مونیخ قرارداد بست و کارش را از فصل ۱۷–۲۰۱۶ با بایرن مونیخ شروع کرد. در پایان آن فصل توانست با بایرن مونیخ قهرمان بوندسلیگا و سوپر کاپ آلمان شود. او پس از آن سرمربی‌گری باشگاه‌های ناپولی و اورتون را برعهده گرفت. آنچلوتی بعد از ۶ سال در ژوئن ۲۰۲۱ پس از جدایی زین‌الدین زیدان از رئال مادرید، برای بار دوم سرمربی‌گری این تیم را برعهده گرفت.

به عنوان بازیکن، از باشگاه‌هایی که آنچلوتی در آنها بازی کرده می‌توان به پارما، رم و آث میلان اشاره کرد.

سوابق فوتبالی :

آنچلوتی در مجموع ۲۶ مرتبه پیراهن تیم بزرگسالان ایتالیا را به تن کرد. پس از انجام ۷ بازی برای تیم ملی زیر ۲۱ سال و تیم ملی المپیک، برای اولین مرتبه در تاریخ ۶ ژانویه ۱۹۸۱ در برابر تیم ملی فوتبال هلند به میدان رفت (۱-۱). او در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک و جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۸۸ در آلمان نیز حضور داشت و نامش در فهرست اسامی بازیکنان جام جهانی ۱۹۹۰ در کشورش ایتالیا هم که این تیم به مقام سوم جهان رسید، دیده می‌شد.

پس از دوران موفقیت‌آمیز بازی، آنچلوتی تصمیم گرفت به عنوان مربی کار کند. کارلو آنچلوتی از اولین شاگردان آریگو ساکی بود که در سال ۱۹۹۲ و بلافاصله پس از پایان دوران بازی در میلان راهی کوورچیانو شد تا قدم در راه مربی‌گری بگذارد. تز پایانی او با عنوان «آینده فوتبال؛ تحرک بیشتر» در واقع برگرفته از آنچه بود که او در سال‌های بازی زیر نظر ساکی در میلان آموخته بود. ایستگاه اول او به عنوان مربی، تیم ملی ایتالیا بود. او در آنجا بین سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۵ به عنوان دستیار آریگو ساکی کار کرد و توانست با این تیم به فینال جام جهانی ۱۹۹۴ در آمریکا برسد. در آنجا ایتالیا در ضربات پنالتی مغلوب تیم ملی فوتبال برزیل شد.

آنچلوتی در تابستان سال ۱۹۹۵ برای اولین بار به عنوان سرمربی با رجینا در سری بی قرارداد بست و در اولین سال حضورش موفق شد این تیم را راهی سری آ کند. بعد از سپری شدن یک فصل در رجینا، در تابستان سال ۱۹۹۶ به پارما رفت. در اولین فصل حضور در پارما (۹۷–۱۹۹۶) به طرزی باورنکردنی این تیم را به مقام نایب قهرمانی سری آ رساند. در فوریه سال ۱۹۹۹ جانشین مارچلو لیپی در یوونتوس تورین شد که در این تیم، موفقیتی در آن فصل کسب نکرده بود. آنچلوتی در یوونتوس نتوانست عنوان‌های ملی یا بین‌المللی مورد انتظار را به دست آورد. وی برای این تیم جام یوفا اینترتوتو را در سال ۱۹۹۹ به ارمغان آورد و دو بار در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، این تیم را به نایب قهرمانی سری آ رساند. وی در تابستان سال ۲۰۰۱ به دلیل عدم کسب جام قهرمانی، دوباره جایش را به مارچلو لیپی داد.

آنچلوتی در ۵ نوامبر سال ۲۰۰۱ به جای فاتح تریم مربی ترکیه ای، سکان هدایت تیم پرآوازه آ.ث. میلان را به دست گرفت. در آن برهه از زمان، میلان گرفتار بحرانی شدید بود. او میلان را به نیمه نهایی جام یوفا در فصل ۰۲–۲۰۰۱ رساند و فصل را با کسب مقام چهارم سری آ به پایان رساند. پس از آن‌که در شروع کار، به دلیل شیوه بازی دفاعی، به شدت مورد انتقاد علنی رئیس باشگاه، سیلویو برلوسکونی قرار گرفت، اما ارائه بازی‌های چشمگیر و سراسر نظم و انضباط، احترام زیادی برایش به وجود آورد. برای فصل ۰۳–۲۰۰۲ توانست دو بازیکن مهم به نام‌های آندره‌آ پیرلو و روی کاستا را به میلان بیاورد. به علاوه با هدایت وی، فیلیپو اینزاگی و آندری شوچنکو به یک زوج خط حمله قدرتمند تبدیل شدند.

در سال ۲۰۰۹ رومن آبراموویچ مالک روس باشگاه چلسی او را برای حضور در استامفوردبریج متقاعد کرد. آنچلوتی در اولین فصل حضورش در لندن موفق شد تیم‌های منچستر یونایتد، آرسنال و لیورپول را در بازی‌های رفت و برگشت شکست دهد و چلسی را به قهرمانی در لیگ برتر انگلیس و جام حذفی برساند. چلسی در آن فصل با هدایت آنچلوتی برای اولین بار در تاریخش موفق به کسب دوگانه انگلستان شد که این آمار تاکنون پا برجاست. اما فصل دوم او در چلسی با ناکامی همراه بود. چلسی تحت هدایت آنچلوتی رکورد بیشترین گل زده یک تیم در یک فصل را با ۱۰۳ گل زده در تاریخ لیگ برتر انگلستان در فصل ۲۰۰۹–۲۰۱۰ در اختیار دارد.

او پس از ۶ ماه خانه نشینی سپس با پیشنهاد مسئولان باشگاه متمول پاریس سن ژرمن روبرو شد. کارلتو در فصل ابتدایی حضورش در پاریس، قهرمانی را به تیم نه چندان مطرح مونپولیه واگذار کرد. در تابستان ستارگان مطرحی چون زلاتان ابراهیموویچ، تیاگو سیلوا، ازکوئیل لاوتزی و … را به فرانسه آورد و تیمی کهکشانی را تشکیل داد و نوبت به هنرنمایی ستارگان گرانقیمت پاریس سن ژرمن در لوشامپیونه رسید. هرچند شاگردان آنچلوتی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا با دو تساوی برابر بارسلونا و با توجه به قانون گل زده در خانه حریف از صعود بازماندند اما قهرمانی لیگ فرانسه را از آن خود کردند. آنچلوتی این قهرمانی را پس از ۱۹ سال برای این تیم به ارمغان آورد. از همان روزهای ابتدایی جدایی مورینیو از رئال، آنچلوتی به عنوان جدی‌ترین گزینه هدایت رئال مادریدها مطرح شد اما بزرگترین مانع این انتقال مبلغ گزاف رضایتنامه او بود. مسئولان باشگاه پاریسی که به هیچ وجه نمی‌خواستند مربی باسابقه خود را از دست بدهند، سرانجام با جلب رضایت لوران بلان با جدایی او توافق کردند.

سرانجام پس از کش و قوس‌های زیاد پاری سن ژرمن به در خواست رئال مادرید برای بستن قرار داد با کارلو آنچلوتی پاسخ مثبت داد تا این مربی ایتالیایی جانشین ژوزه مورینیو در سانتیاگو برنابئو شود. رئال مادرید با پرداخت ۵ میلیون یورو به پاری سن ژرمن او را جذب کرد. آنچلوتی با حقوق سالانه ۷ میلیون یورو به رئال مادرید پیوست. وی در سال اول حضورش در رئال توانست کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا را کسب کند. این در حالی بود که رئال پس از ۱۲ سال با مربیانی زیادی نتوانسته بود به فینال لیگ قهرمانان اروپا برسد. آنچلوتی همچنین پس از ۲۵ سال توانست دو جام در یک فصل را برای رئال مادرید به ارمغان بیاورد. رئال تحت هدایت وی موفق شد در فینال کوپا دل ری، بارسلونا رقیب سنتی خود را با حساب ۲–۱ شکست دهد و به قهرمانی برسد. در لیگ قهرمانان اروپا نیز رئال مادرید با زدن ۴۱ گل (دومین رکورد گل تاریخ این بازی‌ها) در مجموع بازی‌ها، قدرتمندانه قهرمان شد. رئال با هدایت آنچلوتی برای اولین بار در تاریخ موفق شد در خاک آلمان مقابل بایرن مونیخ و با نتیجه پرگل ۴–۰ (مجموع ۵–۰) بایرن مونیخ با هدایت گواردیولا را شکست دهد. در فینال نیز رئال موفق شد، ۴–۱ اتلتیکو مادرید را شکست دهد و به این ترتیب آنچلوتی توانست دهمین جام قهرمانی در اروپا را برای رئالی‌ها به ارمغان بیاورد.

وی در فصل ۲۰۱۶–۲۰۱۷ با وجود شروعی قدرتمندانه، در ادامه فصل همراه با بایرن مونیخ در بعضی بازی‌های بزرگ به مشکل برخورد و شاهد حذف شدن تیمش بود مثلاً (بازی نیمه نهایی جام حذفی مقابل دورتموند و رئال مادرید در یک چهارم لیگ قهرمانان اروپا) ولی توانست بوندسلیگا و سوپر کاپ آلمان (قبل از شروع فصل ۲۰۱۶–۲۰۱۷ زیرا مسابقه سوپر کاپ قبل از شروع هر فصل برگزار می‌شود) را برای بایرن به ارمغان بیاورد. وی در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ و پس از باخت ۳ بر صفر مقابل پاری سن ژرمن از باشگاه بایرن مونیخ اخراج شد.

وی در سال ۲۰۱۸ هدایت تیم ناپولی را بر عهده گرفت و در پایان سال ۲۰۱۹ پس از نشستی که با سران این باشگاه داشت و در حالی‌که در بازی آخر خود با نتیجه ۴ بر ۰ موفق به پیروزی مقابل خنک در لیگ قهرمانان اروپا شده‌بود و صعود این تیم به مرحله بعد قطعی شده‌بود از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد و جای خود را به جنارو گتوزو داد.

چند روز پس از برکناری از هدایت ناپولی، کارلتو این بار سکان هدایت اورتون را با قراردادی ۴٫۵ ساله به‌دست گرفت. در واقع قرار بود که آنچلوتی بخشی از برنامه‌های بلند مدت باشگاه اورتون برای تبدیل مجدد به یک قدرت در فوتبال انگلستان باشد. اورتون با هدایت آنچلوتی در پایان فصل با ۸ برد، ۵ تساوی و ۶ باخت در رده دوازدهم ایستاد.

آنچلوتی برای فصل بعد چند خرید داشت که از بین آن‌ها خامس رودریگز و آلان سابقه کار با وی را دارا بودند. اورتون فصل را طوفانی آغاز کرد و ۷ برد پیاپی در تمامی رقابت‌ها به‌دست‌آورد. کمی بعد تیم آنچلوتی کمی افت کرد ولی دوباره به روند خوب خود بازگشت و سال ۲۰۲۰ را در رده چهارم لیگ به پایان رساند. در نیم‌فصل دوم بود که اورتون و آنچلوتی به مشکل خوردند و عملکرد خوبی از خود نشان ندادند، هرچند که توانستند مقابل لیورپول را در ورزشگاه آنفیلد پیروز شوند که در ۱۱ سال گذشته بی‌سابقه بود. آنها در پایان فصل در رتبه دهم جدول قرار گرفتند.

به گزارش طرفداری و به نقل از فابریتزیو رومانو، کارلو آنچلوتی، سرمربی ایتالیایی تیم اورتون با فسخ قرارداد خود با این تیم، در تاریخ ۱ ژوئن سال ۲۰۲۱ با قراردادی سه ساله راهی مادرید شد.

از لحاظ شخصی کارلو آنچلوتی مشکلی با امضای قرارداد با رئال مادرید نداشت و توافقات خیلی زود صورت گرفت.

باشگاه رئال مادرید اسپانیا پس از پیروزی چهار بر صفر مقابل اسپانیول، چهار هفته مانده به پایان لالیگا، برای سی و پنجمین بار، با سرمربی‌گری آنچلوتی عنوان قهرمانی لیگ اسپانیا را به نام خود زد.

کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید برای نخستین بار در دوران فعالیت حرفه‌ای خود توانست قهرمانی لالیگا را کسب کند. با این حال او کلکسیونی از قهرمانی را در چهار لیگ دیگر معتبر اروپا یعنی انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آلمان دارد.

همچنین با کسب پیروزی رئال مادرید در فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۲ مقابل لیورپول، کارلو آنچلوتی را به اولین سرمربی تاریخ تبدیل کرد که دو بار با بیش از یک باشگاه، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شده است.

کارلو آنچلوتی، سرمربی رئال مادرید پس از کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا با کسب ۴ عنوان قهرمانی در این بازی‌ها (۲ قهرمانی با تیم میلان و ۲ قهرمانی با تیم رئال مادرید)، به پرافتخارترین مربی تاریخ این رقابت‌ها تبدیل شد.

افتخارات :

افتخارات به عنوان بازیکن

در باشگاه

رم

  • سری آ(۱): ۸۳–۱۹۸۲
  • کوپا ایتالیا(۴): ۸۰–۱۹۷۹، ۸۱–۱۹۸۰، ۸۴–۱۹۸۳، ۸۶–۱۹۸۵

آ.ث. میلان

  • سری آ(۲): ۸۸–۱۹۸۷، ۹۲–۱۹۹۱
  • سوپر جام فوتبال ایتالیا(۱): ۱۹۸۸
  • لیگ قهرمانان اروپا(۲): ۸۹–۱۹۸۸، ۹۰–۱۹۸۹
  • سوپر جام اروپا(۲): ۱۹۸۹، ۱۹۹۰
  • جام بین قاره ای(۲): ۱۹۸۹، ۱۹۹۰

افتخارات به عنوان مربی

سرمربی

یوونتوس

  • جام اینترتوتو(۱): ۱۹۹۹

آ.ث. میلان

  • سری آ(۱): ۰۴–۲۰۰۳
  • کوپا ایتالیا(۱): ۲۰۰۳
  • سوپر جام ایتالیا(۱): ۲۰۰۴
  • لیگ قهرمانان اروپا(۲): ۰۳–۲۰۰۲، ۰۷–۲۰۰۶
  • سوپرجام اروپا(۲): ۲۰۰۳، ۲۰۰۷
  • جام باشگاه‌های جهان(۱): ۲۰۰۷

چلسی

  • لیگ برتر انگلستان(۱): ۱۰–۲۰۰۹
  • جام حذفی فوتبال انگلستان(۱): ۱۰–۲۰۰۹
  • سوپر جام فوتبال انگلستان(۱): ۲۰۰۹

پاری سن ژرمن

  • لیگ ۱(۱): ۱۳–۲۰۱۲

رئال مادرید

  • لالیگا(۱): ۲۲–۲۰۲۱
  • کوپا دل ری(۱): ۱۴–۲۰۱۳
  • سوپر جام فوتبال اسپانیا(۱): ۲۰۲۱
  • لیگ قهرمانان اروپا(۲): ۱۴–۲۰۱۳، ۲۲–۲۰۲۱
  • سوپر جام اروپا(۲): ۲۰۱۴، ۲۰۲۲
  • جام باشگاه‌های جهان(۲): ۲۰۱۴، ۲۰۲۲

بایرن مونیخ

  • بوندس‌لیگا(۱): ۱۷–۲۰۱۶
  • سوپر جام فوتبال آلمان(۲): ۲۰۱۶، ۲۰۱۷

افتخارات شخصی

  • جایزه باشگاه فوتبال یوفا: مربی سال: ۲۰۰۳، ۲۰۰۷
  • برترین مربی باشگاهی جهان: ۲۰۰۷
  • ورد ساکر: مربی سال: ۲۰۰۳
  • ای.اس. ام: مربی سال اروپا: ۲۰۰۷
  • مربی سال ایتالیا: ۲۰۰۱، ۲۰۰۴
  • مربی سال اروپا: ۲۲–۲۰۲۱

وضعیت کنونی :

وی در حال حاضر سرمربی باشگاه فوتبال رئال مادرید اسپانیا است .

(منبع : ویکی پدیا)

ارتباط با ما : 

تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶       ۰۲۱۶۶۵۶۹۷۶۲      ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰

شبکه های اجتماعی آی تی فوتبال :

کانال تلگرام itfootball_ir@ 

 اینستاگرام   itfootball.ir  

آپارات itfootball

فوتبالبیس - طرح یادگیری فوتبال پایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X

فرم ثبت نام